Samara > Blog > Hogeschool Rotterdam > Actie en Reactie: MEP

Actie en Reactie: MEP

kunstmappen
KNSTMPPN

Iets te laat kwam ik de zaal binnen bij het KNSTMPPN, de zaal was goed gevuld en mensen waren aandachtig aan het luisteren. Spreker Mirjam van den Haspel was net het doel van het spel aan het uitleggen. “Twee plaatjes zie je hier, wat zijn nu de overeenkomsten die je ziet?,”vroeg ze aan de zaal. “meneer in het ruiten blousje, wat ziet u?” Ondertussen was een groepje voor mij samen aan het fluisteren. Docent zoals Mirjam is, intervenieerde meteen. “het stoort mij, willen jullie misschien buiten verder praten”. “nou zei een van het groepje, we waren meteen aan het overleggen hoe we dit kunnen toepassen op onze school. Mirjam hoorde het en herhaalde nog een keer dat het haar gestoord had, en als ze het spel verder wilden leren kennen dat ze het straks konden meespelen.

Na nog wat uitleg van Mirjams kant, stonden er een paar mensen te popelen om het te gaan spelen, ook één van het groepje dat aan het overleggen was. De drie anderen namen van de gelegenheid gebruik om weg te gaan en tegen elkaar te mimieken terwijl de deur dicht ging, “blllll, wat was dat”. Ze voelden zich blijkbaar te veel aangesproken en waren op hun tenen getrapt. Een mooi voorbeeld van klassenmanagement en het aanspreken op gedrag. Het effect is op iedereen anders en aanspreken kan als resultaat hebben dat mensen beledigd zijn.

Later op de dag interviewde ik Mirjam voor het Onderwijsfestival over het KNSTMPPN. Ze vertelde enthousiast over het spel en dat het in essentie eigenlijk om leren gaat. We hadden een link via de Willem de Kooning academie waar ik betrokken ben geweest bij de onderwijsvernieuwing. Zij heeft van de Willem de Kooning in januari een mooie stimuleringsprijs ontvangen voor dit spel. In het filmpje hieronder zie je wat het spel doet met een groep leerlingen. Prachtige manier om associatief denken weer te activeren bij kinderen en, zoals ik zag bij de workshop, ook bij volwassenen.

Tussen neus en lippen door vroeg ik Mirjam naar de situatie waarin de groep mensen gingen fluisteren. Het mooie was dat ze onvermurwbaar bleef, het had haar gestoord en dat was niet prettig en daarom zei ze er iets van. Reflectie op de actie en reactie in een groep.

Ik vroeg haar hoe het werkt met leerlingen in het spel als je het hebt over samenwerken en samen beslissingen nemen. Hoe werkt het daar met actie-reactiepatronen? Het toekennen van punten gebeurt op basis van groepsbeslissing, meeste stemmen gelden. Ze gaf aan dat hoe jonger de leerlingen waren hoe makkelijker het gaat en hoe meer ze elkaar gunnen. Volwassenen spelen het spel het meest fanatiek 😉

In een eerdere blog verwees ik naar creativiteit en hoe dat verloren gaat in het onderwijs. Kleuters zijn creatiever dan een groep 8 leerling. Blijkbaar geldt dat ook voor samenwerken….

Hieronder het filmpje over hoe het spel werkt: